English - Under Construction
 
 


Η παρούσα ιστοσελίδα (www.babiniotis.gr) είναι ο μόνος έγκυρος διαδικτυακός τόπος που αφορά στη δραστηριότητα και στα κείμενά μου.
========================================
'Aρθρο του καθηγητή Γ. Μπαμπινιώτη με τίτλο «Θα ξαναδιώξουμε τον αρχαίο λόγο από το Γυμνάσιο ;» (εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, 28/5/2016).

Διαβάστε εδώ
 
========================================

5 λεπτά με τον καθηγητή Γλωσσολογίας Γιώργο Μπαμπινιώτη
Μια καθημερινή εκπομπή για τη γλώσσα μας στον ΒΗΜΑ FM (10.55 / επανάλ. 15.55) με τον καθηγητή Γ. Μπαμπινιώτη για καλύτερη γνώση και χρήση τής Ελληνικής, προσφορά τού καθηγητή σε όσους αγαπούν και νοιάζονται για τη γλώσσα μας. Ο Γ. Μ. μιλάει για θέματα ετυμολογίας και σημασίας των λέξεων, για τις σωστές ή λανθασμένες γλωσσικές χρήσεις, για γενικότερα θέματα τής ιστορίας και τής δομής τής ελληνικής γλώσσας, απαντώντας και σε απορίες, παρατηρήσεις και ερωτήσεις ακροατών. Ακούστε εδώ

========================================

Ο καθηγητής Γ. Μπαμπινιώτης πραγματοποίησε ομιλία στο Κέντρο Ελληνικών Σπουδών (Παράρτημα Ελλάδος στο Ναύπλιο) τού Πανεπιστημίου Harvard, την Τετάρτη 20 Απριλίου στην Αίθουσα του Βουλευτικού στο Ναύπλιο.
Η ομιλία είχε τίτλο «Μονογλωσσία έναντι γλωσσικής πολυμορφίας: η σημασία τής μητρικής γλώσσας» και πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο τής συνεργασίας τού Κέντρου Ελληνικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Harvard με τη Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία (Αρσάκεια Σχολεία).
Η ομιλία είχε μεγάλη απήχηση στο κοινό, το οποίο κατέκλυσε την αίθουσα αλλά και τον εξωτερικό χώρο. 
Δείτε εδώ
Τής ομιλίας προηγήθηκε συνέντευξη στον Διευθυντή του Κέντρου κ. Ιωάννη Πετρόπουλο και την κ. 'Aννα Σταυρακοπούλου, συνεργάτη του Κέντρου. 

Ο πρόεδρος τής Φ.Ε. Καθηγητής Γ. Μπαμπινιώτης παραχώρησε συνέντευξη για τη συνεργασία Φ.Ε. και CHS, η οποία κοινοποιήθηκε μέσω τού Kleos@CHS, τού επίσημου blog ενημέρωσης τού CHS. Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε επίσης σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τού CHS και είχε πολύ μεγάλη απήχηση στην κοινότητα τού CHS.
Δείτε εδώ

========================================

Συνέντευξη του καθηγητή Γ. Μπαμπινιώτη στην εφημερίδα Φιλελεύθερος τής Κύπρου
και στον δημοσιογράφο Πιερή Παναγή (δημοσίευση 3 Απριλίου)
Δείτε τη συνέντευξη εδώ

========================================

Τιμητική διάκριση στον Καθηγητή Γλωσσολογίας Γεώργιο Μπαμπινιώτη
Με την ύψιστη τιμητική διάκριση του Κυπριακού Κοινοβουλίου, το αργυρό μετάλλιο με το έμβλημα τής Βουλής των Αντιπροσώπων, τίμησε ο Πρόεδρος τής Βουλής Γιαννάκης Ομήρου τον καθηγητή Γλωσσολογίας Γεώργιο Μπαμπινιώτη στις 22 Φεβρουαρίου, κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Γ. Μπαμπινιώτη στην Κύπρο, όπου μίλησε στη Βουλή των Αντιπροσώπων με θέμα «Η δύναμη τής Ελληνικής ως μητρικής γλώσσας». 
Δείτε περισσότερα εδώ και εδώ
Δείτε σχετικό βίντεο εδώ
========================================

 
 κλικ για μεγένθυση Ο μαθητής Γεώργιος Μπαμπινιώτης:
1.  Από το αφιέρωμα τού περιοδικού BHMAGAZINO, 6/9/2015 περισσότερα
2. Πειραιώς 62, Από το περιοδικό η λέξη τού 1998 περισσότερα

 

 

 

 

========================================

Λεξικό των πιο απαιτητικών λέξεων τής Νέας Ελληνικής
Κυκλοφορεί από τις 27 Μαΐου

 

Ο ρέκτης, ο στρατηλάτης, ο βάρδος και ο αρχολίπαρος.
Η αχλύς, η ξενηλασία, οι υπερφίαλοι και τα φληναφήματα. Ποιες είναι οι πιο απαιτητικές λέξεις, 15.000 αυθεντικά παραδείγματα, 1.100 επιλεγμένα παραθέματα από τη νεοελληνική γραμματεία, 300 κατατοπιστικά σχόλια.
Ένα λεξικό πρωτότυπο και συγχρόνως ιδιαίτερο έως ιδιόμορφο, με την έννοια ότι έχει μια επιλογή λέξεων που χρησιμοποιούνται σε έναν πιο απαιτητικό λόγο.
Περισσότερα

========================================
Είναι 4.000 και είναι δύσκολες

Συνέντευξη του καθηγητή κ. Γιώργου Μπαμπινιώτη, στη δημοσιογράφο κ. Κουζέλη, στο Βήμα
Περισσότερα
========================================

Γ. Μπαμπινιώτη
Λεξικό των Δυσκολιών και των Λαθών στη χρήση της Ελληνικής

Το παρόν Λεξικό λειτουργεί ως «γλωσσικός σύμβουλος» κάθε ομιλητή τής ελληνικής γλώσσας, παρέχοντας έγκυρες και κατανοητές συμβουλές για κάθε γλωσσική δυσκολία που συναντά (ορθογραφική, σημασιολογική, γραμματική, συντακτική, υφολογική)
Περισσότερα








========================================

Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ Λεξικό για το Σχολείο και το Γραφείο (Γ΄ ΕΚΔΟΣΗ 2012)


Γ' έκδοση (2012) ΕΓΧΡΩΜΗ
Σελίδες: 1.600
Διαστάσεις: 153 x 237mm
ISBN: 978-960-9582-03-2
Εκδόσεις: ΚΕΝΤΡΟ ΛΕΞΙΚΟΛΟΓΙΑΣ
(Α΄ Έκδοση 2004, Β΄ Έκδοση 2008)
Περισσότερα






========================================

Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ Δ’ έκδοση (2012) Λεξικό τής Νέας Ελληνικής Γλώσσας

  
Σελίδες: 2.256
Διαστάσεις: 194 x 263mm
ISBN: 978-960-89751-5-6
Εκδόσεις: ΚΕΝΤΡΟ ΛΕΞΙΚΟΛΟΓΙΑΣ
 Περισσότερα










========================================

Ετυμολογικό Λεξικό τής Νέας Ελληνικής Γλώσσας.
Ιστορία των λέξεων.

Β' έκδοση (2011)
Διαστάσεις: 1720 σελ., 153 x 237mm
ISBN: 978-960-9582-00-1
Εκδόσεις: ΚΕΝΤΡΟ ΛΕΞΙΚΟΛΟΓΙΑΣ 
Περισσότερα










========================================

Λεξικό Συνωνύμων και Αντωνύμων τής Νέας Ελληνικής Γλώσσας
 
Α' έκδοση (2011)
Σελίδες: 1.248
Διαστάσεις: 153 x 237mm
ISBN: 978-960-89751-9-4
Εκδόσεις: ΚΕΝΤΡΟ ΛΕΞΙΚΟΛΟΓΙΑΣ.
Περισσότερα

Δείτε το ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού ΑΝΤ1 για το νέο λεξικό εδώ



 
 

========================================

"Διαλογισμοί για τη γλώσσα" 3η έκδοση 
   
«Διαλογισμοί για τη γλώσσα και τη γλώσσα μας. Απλά μαθήματα γλώσσας και γλωσσολογίας »  (σελ. 222, Αθήνα 2010, Εκδ. Καστανιώτη)  κυκλοφορεί ήδη στα βιβλιοπωλεία η 3η έκδοση. 
(Περισσότερα για το βιβλίο)

  







========================================

Ο καθηγητής Γ. Μπαμπινιώτης συνεργάστηκε επιστημονικά με τη δημοσιογράφο Βίκυ Φλέσσα στην παρουσίαση μιας γλωσσικής εκπομπής για τη δημόσια τηλεόραση με τίτλο «Οι λέξεις φταίνε», η οποία προβλήθηκε από την ΝΕΡΙΤ
Δείτε τις εκπομπές εδώ

========================================


>Είσοδος

 

 

 

 

Μεγάλη απήχηση τής ομιλίας του Γ. Μπαμπινιώτη στο Ναύπλιο

 

                  ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ

Εμπλούτισε το Λεξιλόγιό σου με απαιτητικές λέξεις από το "Λεξικό των πιο απαιτητικών λέξεων τής Ν. Ελληνικής"  τού Γ. Μπαμπινιώτη (Κέντρο Λεξικολογίας, 2015)
_________________________________

αβελτηρία

  (ελληνιστική λ. ἀβελτηρία < αρχ. ἀβελτερία < ἀβέλτερος «αυτός που δεν επιδέχεται βελτίωση»)

=απρονοησία, ακρισία, μωρία, ανοησία
.

π.χ. «Οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να γίνουν το θύμα και να πληρώνουν το μάρμαρο των πολιτικών σκοπιμοτήτων και τής αβελτηρίας των διοικούντων».
π.χ. «Ελπίζω να δούμε σύντομα τις αλλαγές που τόσα χρόνια είχε ανάγκη ο τόπος και που, όμως, από αβελτηρία ή από σκοπιμότητες, δεν είχαν επιτευχθεί».
π.χ. «Και η φιλοπονία των Χριστιανών τής Κρήτης, καθ’ ον χρόνον οι πλείστοι εκ των Τούρκων εσήποντο εις την αργίαν και την αβελτηρίαν, ήτο επανάστασις, χρονία μάλιστα επανάστασις, υπονομεύουσα την τουρκοκρατίαν, βραδέως μεν, αλλ’ αδιακόπως και ασφαλώς
». (Ιωάννης Κονδυλάκης)

 
Δείτε περισσότερες λέξεις 

   

  Από τα κείμενα τού Γ. Μπαμπινιώτη
_________________________________

Από δάσκαλοι διδάσκοντες...

  Ό εκπαιδευτικός και κοινωνικός ρόλος τού δασκάλου στην Ελλάδα υποβιβάζεται όλο και περισσότερο. Η ιδιότητα τού αληθινού δασκάλου τείνει να περάσει σε «είδος εν ανεπαρκεία». Παρά την υπερεπάρκεια σε διδάσκοντες. Τείνει να εκλείψει στην ελληνική κοινωνία και εκπαίδευση ο δάσκαλος-λειτουργός, ο δάσκαλος-ταγός, ο δάσκαλος-αγωνιστής. Αντ’ αυτού επικρατεί όλο και περισσότερο ο δάσκαλος-δημόσιος υπάλληλος, ο δάσκαλος-επαγγελματίας, ο δάσκαλος -μεταπράτης γνώσεων, ο δάσκαλος-φροντιστής, ο απλώς (ή απλά;) διδάσκων.
Το πέρασμα από τον δάσκαλο στον διδάσκοντα είναι το μεγαλύτερο πλήγμα που έχει δεχθεί τα τελευταία χρόνια η εκπαίδευση και η παιδεία μας γενικότερα. Ο ρόλος τού «απλού διδάσκοντος» είναι το προϊόν ενός νοσούντος εκπαιδευτικού συστήματος , το οποίο παράγει και αναπαράγει υπαλλήλους ασκούντες το διδακτικό επάγγελμα, άσχετα προς κάθε έννοια λειτουργήματος.
Παράγει διδάσκοντες, δηλαδή, και όχι δασκάλους. Διδάσκοντες που υπηρετούν σε όλες τις βαθμίδες τής εκπαίδευσης στη σημερινή «παιδεία των Πανελληνίων εξετάσεων» μέσω τής… παραπαιδείας. Θύματα είναι οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί και-μεγαλύτερα θύματα-οι Έλληνες μαθητές. Ύψιστο δε θύμα η παιδεία μας.[…]
Τι συμβαίνει; Γιατί εκλείπουν και σπανίζουν οι πραγματικοί δάσκαλοι; Γιατί ακούς νεαρά παιδιά, νέους και νέες, να εκφράζουν απέχθεια έως και αποστροφή για το έργο τού δασκάλου ή τού καθηγητή; Που πήγε ο θαυμασμός και η εκτίμηση στο πρόσωπο τού δασκάλου; Και, κυρίως, πως θα ξανακερδίσει ο δάσκαλος το χαμένο κύρος του και το σχολείο τον χαμένο του δάσκαλο;[…]
Το ζήτημα είναι κατά πόσο η σημερινή κοινωνία, μέσα από τις αντιλήψεις , τις πολιτικές επιλογές και τα εκπαιδευτικά συστήματα που την υπηρετούν, πόσο η κοινωνία αυτή αγκαλιάζει, χρειάζεται, ενθαρρύνει, αναγνωρίζει και επιβραβεύει το πρότυπο τού δασκάλου-λειτουργού.[…]
Αποτελεί, νομίζω, απλή διαπίστωση ότι η σύγχρονη κοινωνία-ιδιαίτερα μάλιστα η ελληνική- αποθαρρύνει, απογοητεύει, απομακρύνει κι όσους ακόμη ξεκινούν με ανάλογες φιλοδοξίες και ιδανικά. Μια κοινωνία «τζόγου», όπου η τύχη, η σύμπτωση ο «οπορτουνισμός», κι όχι ο μόχθος, η αξία, ο αγώνας, η εργασία είναι που επιβραβεύονται, μια τέτοια κοινωνία είναι φυσικό να μην ευνοεί το πρότυπο τού δασκάλου-λειτουργού που τείνει να αποτελεί «εκπαιδευτικό δονκιχοτισμό».
Υπάρχει-πρέπει να το καταλάβουμε- οξύ πρόβλημα παιδείας και εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Συνεχώς περισσότερο τείνει να επικρατήσει μια χρησιμοθηρική αντίληψη στην εκπαίδευση, που αποβαίνει εις βάρος τής γενικής παιδείας, αυτής η οποία αποσκοπεί σε μια ευρύτερη καλλιέργεια και ευαισθητοποίηση τού ατόμου ως πολίτη.
Η τάση αυτή, σε συνδυασμό με την όλο και περισσότερο επικρατούσα αρχή τής ήσσονος προσπαθείας, τής αποφυγής κοπώσεως τού μαθητή και εντατικοποίησης των σπουδών του, γεννά αντικίνιτρα στην εκπαίδευση τόσο για τους μαθητές όσο και για τους δασκάλους. Δεν είναι τυχαίο ότι επιτυχημένος -και αποδεκτός πια- είναι στη Μέση Εκπαίδευση ο δάσκαλος-φροντιστής, αυτός δηλαδή, που παρέχει γνώσεις χρήσιμες για τις εισαγωγικές εξετάσεις στα ΑΕΙ!
Ο δάσκαλος που θα βγει από τα στενά όρια των φροντιστηριακών γνώσεων θεωρείται
«ουρανοβάμων» και μετά δυσκολίας είναι ανεκτός, όταν δεν είναι βαρετός.[…]
Κεντρικό πρόβλημα της παιδείας μας, λοιπόν, παραμένει η αχρήστευση τού δασκάλου. Πρέπει το συντομότερο να βρεθούν κίνητρα και μηχανισμοί στο εκπαιδευτικό μας σύστημα που θα ζωντανέψουν και θα ενεργοποιήσουν στην εκπαίδευση τον δάσκαλο στη θέση τού σημερινού διδάσκοντος[…]
Αυτό σημαίνει την απελευθέρωση τού δασκάλου από ένα συγκεντρωτικό, καταπιεστικό και ισοπεδωτικό σύστημα που αγνοεί την προσωπικότητα τού δασκάλου και τον περιορίζει σε απλό διεκπεραιωτή μιας αυστηρά προδιαγεγραμμένης εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Σε αυτή τη διαδικασία ο δάσκαλος δεν έχει καμία συμμετοχή: ούτε στα βιβλία που χρησιμοποιεί, ούτε στο πρόγραμμα που διδάσκει, ούτε στη μέθοδο που προκρίνει, ούτε σε αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν για κύρια θέματα τής εκπαιδευτικής πράξης. Είναι απλώς διεκπεραιωτής τού εκπαιδευτικού συστήματος.
Όταν το σχολείο , το κάθε σχολείο τής κάθε βαθμίδος, αποκτήσει τη δική του φυσιογνωμία, αναπτύσσοντας πρωτοβουλίες σε όλα τα επίπεδα, τότε ο διδάσκων, περνώντας από τη διεκπεραίωση στη δημιουργία, θα ξαναγίνει δάσκαλος...

(Από το βιβλίο τού Γ.Μπαμπινιώτη Ελληνική Γλώσσα: «Παιδεία, Εκπαίδευση και Γλώσσα», Αθήνα 1994, σελ. 151 κ.εξ.)


Δείτε περισσότερα κείμενα
εδώ

 

 

               
 

 


2009 - 2016 | | |  RSS |
 
Powered by Webiz